.Kopiowanie tekstów oraz prywatnych fotografii autora tylko za jego zgodą!

czwartek, 13 marca 2014

Projekt Redar-etap drugi.Dane techniczne.

 Kolejny etap projektu Redar zbliża się szybkimi krokami.Przebudowa łodzi jednopiennej to początek tego ambitnego planu.Bazą dla niego jest Monoxyl 2010/2011 czego efekty można zobaczyć poniżej.  




Czas na bardziej rozwiniętą konstrukcję o budowie mieszanej,łączącą łódź z jednego pnia ,stanowiącą dolną część kadłuba z nadbudowaną ku górze burtą.Taka była łódź z Gdańska (poniżej) oraz mniejsze czółna z jeziora Radunii,jeziora Jutrzenki oraz łódź z Parsęty ,z wyraźnymi śladami szkieletu nadbudowy burt w postaci stewy i wręg.( Mieczysław Prosnak,Materiały Zachodniopomorskie tom IX 1963 r Szczecin ) 


Do zbudowanego już czółna zostaną zamocowane cztery deski poszycia po dwie na burtę.Szerokość desek zamknie się w granicy 300 mm i grubości 25 mm jak podaje Prosnak na przykładzie mniejszych łodzi.


Kołki z drewna sosnowego o średnicy 12-15 mm rozklinowane dębowymi klinami bite co 7-11 cm jak łódź klepkowa z Schuby (Szlezwik)* lub jak jednostki z Ralswiek (Rugia) co 6 cm.,na 4,5 cm zakładkę. 
Łódź z Ralswiek I uszczelniona została włosiem skręconym w sfilcowane pasma.Uszczelnienie zostało upchane w rowki biegnące równolegle do krawędzi desek.Tą samą technologię zastosuję w tym projekcie. 
Całość szwu zostanie pokryta smołą. 
Łódź napędzana będzie dwoma parami wioseł osadzonych w dulkach wykonanych z naturalnych krzywulców. **


Projekt rusza w maju.Na początku miesiąca łódź zostanie przywieziona do Niemysłowic z Polsko Czeskiego Centrum Szkolenia Rycerstwa pod Byczyną ,gdzie obie łodzie zostały zdeponowane.17 maja w trakcie Nocy Muzeów w Prudniku będzie można ją obejrzeć jeszcze przed modernizacją.Zaraz po tym przystępuję do realizacji projektu.


* Kołki w łodzi z Schuby wykonane były z wikliny.Rozklinowane kołki zastosowano min. w łodziach z Gdańska ,Mechlina i Szczecina.

** Łódź z Gdańska -Orunia I



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz