Kolejny etap projektu Redar zbliża się szybkimi krokami.Przebudowa łodzi jednopiennej to początek tego ambitnego planu.Bazą dla niego jest Monoxyl 2010/2011 czego efekty można zobaczyć poniżej.
Czas na bardziej rozwiniętą konstrukcję o budowie mieszanej,łączącą łódź z jednego pnia ,stanowiącą dolną część kadłuba z nadbudowaną ku górze burtą.Taka była łódź z Gdańska (poniżej) oraz mniejsze czółna z jeziora Radunii,jeziora Jutrzenki oraz łódź z Parsęty ,z wyraźnymi śladami szkieletu nadbudowy burt w postaci stewy i wręg.( Mieczysław Prosnak,Materiały Zachodniopomorskie tom IX 1963 r Szczecin )
Kołki z drewna sosnowego o średnicy 12-15 mm rozklinowane dębowymi klinami bite co 7-11 cm jak łódź klepkowa z Schuby (Szlezwik)* lub jak jednostki z Ralswiek (Rugia) co 6 cm.,na 4,5 cm zakładkę.
Łódź z Ralswiek I uszczelniona została włosiem skręconym w sfilcowane pasma.Uszczelnienie zostało upchane w rowki biegnące równolegle do krawędzi desek.Tą samą technologię zastosuję w tym projekcie.
Całość szwu zostanie pokryta smołą.
Łódź napędzana będzie dwoma parami wioseł osadzonych w dulkach wykonanych z naturalnych krzywulców. **
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz